Bredere skuldre på Lolland-Falster

Paradoksalt, men godt: Dårlig sommer, men flere turister og i længere tid

Turistsæsonen er blevet længere på Lolland-Falster. Samtidig med, at flere og flere vælger at holde ferie og tage på udflugt i landsdelen, så er der flere der gør det uden for højsæsonen – det man i turismeerhvervet kalder “skuldersæsonen”.

“Vi har arbejdet i nogen tid på netop at udvide den såkaldte skuldersæson, så på sin vis har vi jo haft en forventning eller i hvert fald et håb om at se de resultater, som nu begynder at vise sig. Men sommervejret var mildt sagt ikke særligt godt for danske turistdestinationer, så det kommer ærlig talt en smule bag på os”, fortæller Rikke Fabienke, Forretningschef for Turisme i Business Lolland-Falster. Hun fortæller samtidig, at også turist-statistikken for højsæsonen har fået et nøk opad i år på trods af den kedelige danske sommer.

Det er en vigtig positiv udvikling for en landsdel, hvor turismens økonomiske betydning er op mod det dobbelte (80% over) af landsgennemsnittet . Tal fra Visit Denmark viser, at turismeforbruget i Visit Lolland-Falster 2015 udgjorde i alt 3,4 pct. af landsdelens samlede udbud af varer og tjenesteydelser. Landsgennemsnittet er 1,9.

Rekord på færger og safari
Færgen, der driver Spodsbjerg-Tårs overfarten, havde en rekordmåned i juli i år, og en lille vækst i højsæsonen fra medio juni til medio august, hvor ruten transporterede 48.010 personbiler og 139.422 passagerer mellem Langeland og Lolland. Rederiet selv kalder den fortsatte vækst “meget bemærkelsesværdig”, og totaltrafikken i efterårsferien steg med da også med næsten 7%.

Tendensen går igen over hele landsdelen. I Knuthenborg Safaripark kan man konstatere, at 2017 leverede det højeste besøgstal siden finanskrisen. Lidt over en kvart million, 255.000, gæster besøgte parken i år, og særligt efterårsferien var travl. Det kan man bl.a. spore i Færgens salg af endagsbilletter til Knuthenborg, som steg med 148% i efterårsferien og 128% i hele oktober.

Vækst via samarbejde
“Tallene for de store aktører plejer at være en god indikation på, hvordan det generelle billede er”, siger Rikke Fabienke. Hun mener, at en vigtig årsag til de positive takter er samarbejde.
“Vores samarbejde med – og mellem – kommuner og turismevirksomhederne er blevet styrket, men der er også etableret nye samarbejder mellem turismevirksomhederne indbyrdes. Kort fortalt er vi blevet bedre til at råbe de samme turister op, og vi arbejder også på at blive bedre til den fælles fortælling om Lolland-Falster som turistdestination”, fortæller hun.

Succes over bred kam
Hvad angår de bredere skuldre – skuldersæsonen – så er der positive meldinger over en bred kam. Museum Lolland-Falster fortæller om stigende omsætning og flotte besøgstal i efterårsferien, og Golf & Fun Park ved Marielyst taler om en klar stigning af besøgende i foråret og intet mindre end en fordobling af besøgstallet i efterårsferien. Også Middelaldercentret beretter om et forrygende besøgstal og Lalandia melder om et besøgstal i år, der holder samme høje niveau som rekordåret 2016. Også Fuglsang Kunstmuseum havde en klar fremgang i efterårsferien, og i Guldborgsund Zoo voksede besøgstallet i samme periode med hele 50%.

Til gavn for flere
Samtidig med, at turismevirksomhederne glæder sig over besøgstallene er der også grund til glæde i de mange lokale virksomheder, som nyder godt af turisterne. Det gælder særligt detailhandlen, som ifølge Visit Denmark samlet får den største del af indtægterne fra turisterne, nemlig 36% af de ca. 2,1 mia. kr. turisterne årligt forbruger på Lolland-Falster. 33% af forbruget kan henføres til selve turismeerhvervet, såsom overnatningssteder, spisesteder og kultur/forlystelser. Et meget vigtigt tal er også sommerhusudlejningen, og her melder branchen om en lille stigning på trods af vejret.

“Det er meget glædeligt, at vi kan se tilbage på en sommer, hvor vi i den grad har holdt skansen, og at vi samtidig kan konstatere, at turistsæsonen vokser. Vi ser frem til 2018, hvor vi bl.a. forventer os rigtig meget at “Dinosaur Skoven” i Knuthenborg samt en række andre nye tiltag på Lolland-Falster og et fortsat øget markedsføring i ind- og udland”, siger Rikke Fabienke.