Butikkerne skal klædes på til E-handel

Et nyt digitaliseringsforløb skal klæde de lokale virksomheder på til at erobre det digitale marked.

Den lokale detailhandel skal rustes til fremtidens marked, hvor efterspørgslen i højere grad skabes i det digitale univers frem for i den fysiske butik. Det er målet for Business Lolland-Falster, der arbejder for at støtte handlen ved at koble de lokale butikker i at oprette en webshop.

Ifølge Danmarks Statistik er detailhandlen generelt faldende. I januar 2019 faldt detailhandlen med 0,3 pct. sammenlignet med december 2018. Den tømmermændsagtige januar i detailhandlen fulgte efter en december, hvor detailhandlen også havde været en del lavere end normalt.

-Vi har længe set nogle nedadgående tendenser, men det er ikke faretruende. Tendenserne bliver først en trussel, hvis den lokale detailhandel ikke omstiller sig til den digitale tidsalder. Det er grunden til, at vi lancerer et særligt forløb netop nu, siger forretningschef for handel og oplevelser i Business Lolland-Falster, Thomas Rasmussen.

Sammen med Pricerunner og Konsulenthuset Provi har Business Lolland-Falster lavet et forløb for fem udvalgte virksomheder, der skal få en bedre synergi mellem deres fysiske butik og deres webshop.

-Mange detailbutikker ser internethandlen som et problem. I Business Lolland-Falster ser vi den digitale handel som en mulighed for at fremvise sit varelager for et langt større publikum, forklarer chef for handel og oplevelser i Business Lolland-Falster, Thomas Rasmussen.

 

Vejen gennem webjunglen

En af de lokale butikker, der er med i forløbet, er tøjbutikken, Ruzicka. Da Anne-Lise Becker overtog butikken i maj 2018, var det intentionen at starte en webshop, der kunne blive grundlag for indtjeningen i butikken. Webshoppen gik i luften i december, og Ruzicka er nu klar til at tage næste skridt på den digitale stige.

-At starte en webshop er som en jungle, for der er ikke én opskrift på, hvordan man opsætter og genererer trafik til sin onlinebutik, siger Anne-Lise Becker.

Hun er derfor glad for, at Business Lolland-Falster sammen med Pricerunner og Provi har taget hende i hånden for at vise Ruzicka vej gennem de mange muligheder.

-Jeg regner ikke med at have en guldrandet webshop, når forløbet er ovre, men jeg forventer at få klarhed over mulighederne med webshoppen. Samtidig er det rart at være en del af et fællesskab med andre butikker, der oplever de samme udfordringer i oprettelsen af deres webshop, fortæller Anne-Lise Becker.

 

Køb i butikken

Ligesom Business Lolland-Falsters syn på forholdet mellem detailhandel og digital handel er Anne-Lise Becker sikker på, at webshoppen og den fysiske butik kommer til at understøtte hinanden.

-Jeg har allerede oplevet, at en kunde er kommet ind i butikken for at købe en vare efter at have set den i webshoppen. Kunden havde siddet derhjemme og ladet sig inspirere i ro og mag, men kom ned i butikken for at prøve varen og få en oplevelse ud af sit køb. Så en webshop kan også generere kunder til den fysiske butik, fortæller Anne-Lise Becker.

På Business Lolland-Falster er Thomas Rasmussen glad for, at Ruzicka allerede har oplevet de positive effekter ved den digitale handel.

-Vi forventer, at forløbet med de fem virksomheder vil kunne øge gennemstrømningen af kunder med 100 pct. Samtidig bliver de fem butikker mere bevidste om den generelle drift, deres kundegrundlag og lagerstyring, så at starte en webshop kan være en ren win-win for det lokale butiksliv, vurderer Thomas.

Digitaliseringsforløbet for detailhandlen er et program, der er lavet af Business Lolland-Falster i samarbejde med Pricerunner og Konsulenthuset Provi. I forløbet vil butikkerne blive vejledt i at optimere deres lagerstyring til en webshop, brugen af digitale værktøjer samt støtte til søgemaskineoptimering med Google Analytics og Google Search Console. Forløbet afsluttes med en tur til Malmø, hvor den svenske detailhandel har succes med koblingen til det digitale univers.

For yderligere information, kontakt Thomas Rasmussen på tr@businesslf.dk.