Digitaliseringsforløb klæder detailbutikker på til nethandel

Over foråret har en detailbutik fra Maribo og tre fra Nykøbing deltaget i et forløb for at få udviklet deres webshop til at erobre det digitale marked. Forløbet har øget antallet af besøgende på virksomhedernes webshops væsentligt, og derfor laver Business Lolland-Falster et nyt forløb til august.

Den lokale detailhandel skal rustes til fremtidens marked, hvor efterspørgslen i højere grad skabes i det digitale univers frem for i den fysiske butik. Det er målet for samarbejdet mellem Business Lolland-Falster, Pricerunner og Konsulenthuset Provi, der har sammensat et digitaliseringsforløb for lokale butikker.

”Vi har arbejdet med, at detailhandlen skulle se internettet som et værktøj på lige fod med andre former for markedsføring. Besøgstallene viser, at virksomhederne har taget det budskab til sig,” siger forretningschef for Handel og Oplevelser i Business Lolland-Falster, Thomas Rasmussen.

Ifølge Danmarks Statistik er detailhandlen generelt faldende. I januar 2019 faldt detailhandlen med 0,3 pct. sammenlignet med december 2018, og derfor har der været brug for at se på nye måder at understøtte detailhandlen.

”Vi har længe set nogle nedadgående tendenser, men det er ikke faretruende. Tendenserne bliver først en trussel, hvis den lokale detailhandel ikke omstiller sig til den digitale tidsalder. Det er grunden til, at vi lancerer et særligt forløb netop nu”, siger Thomas Rasmussen.

Gennem forløbet har de fem butikker fået optimeret deres lagerstyring, så det passer til en webshop. Derudover er butikkerne blevet trænet i at optimere deres lagerstyring til en webshop og bruge digitale værktøjer i deres markedsføring. Det har givet et godt afkast for de butikker, der har deltaget i forløbet. Det bekræftes af en af de deltagende virksomheder.

”At starte en webshop er som en jungle, for der er ikke én opskrift på, hvordan man opsætter og genererer trafik til sin onlinebutik”, siger Anne-Lise Becker, der er partner i butikken Ruzicka i Nykøbing. Hun tilføjer, at butikken og webshoppen absolut ikke er hinandens modsætninger.

”Jeg har allerede oplevet, at en kunde er kommet ind i butikken for at købe en vare efter at have set den i webshoppen. Kunden havde siddet derhjemme og ladet sig inspirere i ro og mag, men kom ned i butikken for at prøve varen og få en oplevelse ud af sit køb. Så en webshop kan også generere kunder til den fysiske butik”, fortæller Anne-Lise Becker.

Forløbet har været en så stor succes, at det gentages til august, hvor Business Lolland-Falster vil planlægge forløbet til otte virksomheder. Kravet for at deltage i forløbet er, at man har en fysisk butik på Lolland-Falster, er begyndt at etablere eller har en webshop. Business Lolland-Falster har allerede hørt fra interesserede butikker, men vil gerne høre fra endnu flere.

”Det handler om at få nye værktøjer og at gøre sine konkurrenter til sine sparringspartnere. På den måde får vi hele det lokale handelsliv til at blomstre,” fortæller Thomas Rasmussen.

For yderligere information, kontakt Thomas Rasmussen på tr@businesslf.dk.


Gå ikke glip af det nye
Tilmeld dig nyhedsbrevet.