Flere vælger Lolland-Falster

Turismen stiger markant på Lolland-Falster. Det går fremad før højsæsonen overhovedet er startet. Nye tal viser, at antallet af overnatninger på Sydhavsøerne igen er steget, hvilket naturligvis også giver en øget omsætning for erhvervet totalt set. Lolland-Falster står nu for 40 % af alle overnatninger i hele Region Sjælland.

-Sådan går det, når man lykkes med at samarbejde på tværs, siger direktør i Business Lolland-Falster, Mikkel Wesselhoff. Han forklarer, at tallene er et resultat af målrettet samarbejde mellem kommunerne, erhvervet og udviklingsorganisationen Business Lolland-Falster, som har ansvaret for turismeudvikling.

Potentiale for vækst
Og der er tryk på turisme-erhvervet, fortæller forretningschef Rikke Fabienke fra Business Lolland-Falster.
-Der ligger et enormt potentiale i turismen, siger hun, og fremhæver forskellige fokuspunkter som en del af årsagen til de fine tal.
-Vi er meget tilfredse, siger Rikke Fabienke, vi er jo ikke en engang kommet ind i højsæsonen endnu. Væksten ligger i marts og maj, så det lover godt for resten af året.
-Vi arbejder meget med digital markedsføring, og på at styrke samarbejdet mellem virksomhederne for at sikre sammenhæng i gæstens digitale rejse fra inspirationsfasen til beslutning og køb. Det ser ud til at have god effekt, siger hun.

Flere ligger på spring
De ”små” overnatningssteder med under 40 sengepladser figurerer ikke i tallene fra Danmarks Statistik.
-Det er jo en slags joker, siger Rikke Fabienke, for her er der masser af Bed & Breakfasts og små iværksættere der oplever vækst, som ikke afspejles i vores generelle fremgang. Men de er en vigtig del af successen, siger hun. Og hun roser turisterhvervet for stor vilje til udvikling.
-Der er mulighed for at skabe rigtig mange jobs indenfor turisme, en tendens vi allerede ser resultatet af, for det er ikke let at skaffe arbejdskraft alle steder på Lolland-Falster, fortæller hun.

Friske ideer
Opfindsomheden og virkelysten er stor på Sydhavsøerne. Der er hele tiden iværksættere der starter nye ting, det mærker man hos forretningsudviklerne i Business Lolland-Falster. Der er fokus på salg, mersalg og udvikling af turismeerhvervet, som nu også kan ses i tallene.
En anden styrke på Sydhavsøernes er også, at så mange ildsjæle og dedikerede frivillige tager et stort ansvar. Det gør de, fordi de bakkes op af kommuner og virksomheder, som støtter og bakker op om de lokale initiativer. Nye som gamle.
-Hajkutter festivalen i Nysted, Lys over Lolland og Vegvisir er gode eksempler på hvordan mange ved fælles kræfter lykkes med at skabe interessante begivenheder, og det trækker altså folk til, siger Rikke Fabienke.