Fra 1 idé til 100 medarbejdere på 11 måneder

Crone Vikar gik fra én til ni ansatte på under ét år. Opskriften er at levere god service med lokale medarbejdere til lokale kunder.

Det var et tilfældigt møde med en tidligere kollega i supermarkedet, der fik Anton Crone til at starte det hurtigst voksende vikarbureau på Lolland-Falster. Anton, der havde en god, fast stilling som omsorgsmedarbejder, var i gang med at starte et vikarbureau, men mødet i supermarkedet blev tændvæsken til hans glødende forretning.

“Min tidligere kollega spurgte, hvorfor jeg ikke leverede vikarer på sundhedsområdet. Jeg begyndte at undersøge markedet og fandt ud af, at der ikke var nogle vikarbureauer på Lolland-Falster, der leverer vikarer til sundhedsområdet. Jeg greb chancen og skiftede derfor fokus”, mindes Anton.

Den tidligere kollega blev Antons første kunde i sundhedssektoren, og hendes efterspørgsel på én vikar blev hurtigt til fire. Flere kunder kom til, og under et år efter sin opstart havde Anton ni faste medarbejdere og omtrent 100 vikarer løst tilknyttet sit bureau.

“Anton fandt et hul i det lokale marked, som han kunne imødekomme med lokal arbejdskraft. Det gjorde hans virksomhed stærk og fleksibel fra begyndelsen”, vurderer forretningsudvikler på Business Lolland-Falster, Anders Due Hansen.

 

Opskrift: Tillid og nærvær

Hvis man spørger Anton, om opskriften på hans succes, kommer svaret prompte.

“Service, service, service. Det er treenigheden for succes”, smiler han.

Anton har, modsat andre vikarbureauer, ingen åbningstid. Hans kunder kan kontakte ham 24 timer i døgnet på alle ugens syv dage. Det gør, at kunderne ved, at de altid kan regne med vikardækning. Alle vikarerne er faglærte og overenskomstdækkede med FOA, så hans kunder også er garanterede ordentlige arbejdsforhold for de ansatte.

“Fra begyndelsen har det været vigtigt for mig, at Crone Vikar bliver kendt for vores dygtige personale med gode vilkår. Jeg sørger så vidt muligt for, at det altid er den samme vikar, der kommer ud på samme sted, så vores kunder har et ansigt på, hvem vi er. Det skaber en god relation baseret på tillid og nærvær”, siger Anton.

Forretningsudvikleren nikker til Antons vurdering.

“Anton har disruptet markedet for vikardækning, fordi han er så servicemindet. Han er der ikke for bureauets skyld. Han er der for sine kunders skyld”, fortæller Anders.

 

”Learning by doing”

Crone Vikar’s eksponentielle vækst gjorde, at Anton lærte alt om iværksætterlivet i farten. Derfor søgte han også støtte hos Business Lolland-Falster, der kunne hjælpe ham med alle iværksætterens udfordringer fra regnskab over budgetter til jura og markedsføring. Derudover er Crone Vikar en del af vækstmiljøet på Slotsbryggen i Nykøbing Falster.

“Det er absolut ikke dårligt at lære om iværksætteri, mens man er i det. Men hvis Crone Vikar skal vokse mere sikkert og stabilt, har Anton brug for at gå mere strategisk til værks i sin forretningsudvikling”, fortæller Anders.

Derfor har Anton takket ja til at deltage på den nye Masterclass for Iværksætteri, som Business Lolland-Falster har stablet på benene sammen med Erhvervshus Sjælland.

“Crone Vikar har et meget stort vækstpotentiale, men selvom man vokser, er det vigtigt at holde fast i dét, man gør rigtigt. Hvis Anton holder fast i sit servicegen og sit nærvær for kunderne, vil kunderne blive ved med at være tilfredse, og så kan hans forretning virkelig vokse”, vurderer Anders.


Gå ikke glip af det nye
Tilmeld dig nyhedsbrevet.