Fremgang for Lolland-Falster

Erhvervsklimaundersøgelsen fra Dansk Industri har præget ugen på kommunekontorerne og derfor naturligvis også hos Business Lolland-Falster. Samlet set er Lolland-Falster den region i landet, som er gået mest frem i målingen. Vi har kigget lidt nærmere på tallene.
Guldborgsund Kommune er i år samlet set nummer 31 (sidste år 58) og Lolland Kommune ligger som nummer 52 (sidste år 77) Den samlede placering er et mix på baggrund af spørgeskemaer og statistiske oplysninger.
-Det er alt i alt en god indikator på landsdelens generelle fremgang, og det er også sådan, vi oplever situationen i vores møde med virksomhederne, siger direktør i Business Lolland-Falster, Mikkel Wesselhoff.

Ser vi isoleret på kommunernes erhvervsvenlighed ligger Guldborgsund Kommune nummer 32 og Lolland Kommune nummer 36. Ikast-Brande er nummer 1, ligesom sidste år, og Nordfyn har taget et voldsomt hop fra nummer 48 sidste år til nummer 4 i år. Kalundborg er nummer 60, København nummer 90.

Kommunal sagsbehandling er nøglen
Dykker vi ned i tallene, finder vi Lolland Kommune på en førsteplads når det gælder ”sagsbehandlingstider på miljø”, og som nummer 27 på kommunens ”digitale sagsbehandling”.
Guldborgsund Kommunes bedste placering finder vi under ”kommunal sagsbehandling” og ”brug af private leverandører”, hvor de ligger nummer 12, men også ”information og dialog med kommunen” ligger fint på en 18. plads.
-Det er vigtigt, at begge kommuner klarer sig godt her, hvor vi scorer højere end landsgennemsnittet. Virksomhedernes møde med kommunerne kan have en afgørende betydning for valg af deres placering, siger Mikkel Wesselhoff, og peger på, at en øget tiltrækning af virksomheder til Lolland-Falster er én af nøglerne til fremgang for området.

Gode anbefalinger
Derfor er han også glad for, at 80 % af virksomhederne i begge kommuner har svaret, at de vil anbefale andre virksomheder at etablere sig på Lolland-Falster.
-Den bedste anbefaling er altid den, man får fra en ven, og vi ved jo, at vores virksomheder kommer vidt omkring i ind- og udland, og her bærer de den gode fortælling videre til samarbejdspartnere og kunder. Det harmonerer med Business Lolland-Falsters øgede kommunikationsindsats netop på dét område, og bidrager til den positive fortælling om hele Lollands-Falster, siger han.

Arbejdskraft
Tallet angiver virksomhedernes tilfredshed med kommunernes indsats og jobcentrenes samarbejde med virksomhederne når det gælder arbejdskraft, og derudover på 14 statistiske faktorer angående adgang til kvalificeret arbejdskraft.

Her ligger Lolland Kommune nummer 33, Guldborgsund Kommune nummer 60. Under dette emne finder vi en lang række del-placeringer som viser os, at Lolland-Falster generelt er i god udvikling. Begge kommuner ligger i den øverste tredjedel når det gælder jobcentrets samarbejde med virksomhederne, og begge er rykket markant opad på spørgsmålet om ”kommunens indsats for at opfylde virksomhedernes behov for kvalificeret arbejdskraft”.

-Arbejdskraft er tidens varmeste emne, og der er risiko for, at udfordringerne med rekruttering af kvalificeret arbejdskraft bliver en slags vækstbremse. Ikke bare for Lolland-Falster, men for hele landet, siger Mikkel Wesselhoff.
-Men vi har noget som resten af Danmark ikke har, nemlig de store anlægsarbejder på Storstrømsbroen og Femern Bælt i de kommende år. Her har vi en enestående chance for at markere os som et attraktivt erhvervsområde midt mellem Hamborg og København, siger han.

Fakta: Siden 2010 har Dansk Industri gennemført målingen af Lokalt Erhvervsklima blandt sine medlemmer over hele landet. 93 kommuner deltager i undersøgelsen som inddrager både offentlig statistik og resultater fra spørgeskemaundersøgelse, som kort sagt handler om virksomhedernes tilfredshed med kommunernes erhvervsindsats. Statistik og svar vægter hver 50 %.

I Guldborgsund Kommune har 67 af de virksomheder som Dansk Industri repræsenterer, deltaget i undersøgelsen, i Lolland Kommune er tallet 62.