Gutentag. Heysan. Hello i Marielyst

Lige nu kan du glemme alt om at snuppe et par dage i sommerhus på Marielyst, medmindre selvfølgelig, at du har booket i god tid. Alt er udsolgt, der skiftes lejere 350 gange om ugen lige for tiden. Derfor bør kapaciteten udvides, for turismen er en væsentlig vækstmotor på Sydhavsøerne.
 
Der snakkes hollandsk, tysk, svensk og også helt almindeligt dansk i stræderne i Marielyst i disse uger. Denne uge er den mest populære på hele året, og mange har gået forgæves til udlejningsbureauerne.
-Der er et par familier der har spurgt om de kan blive en uge mere, og det kan simpelthen ikke lade sig gøre, fortæller Janne Edvardsen, fra Novasol. Hun har 600 huse at jonglere med, og lige præcis nu, kunne hun godt tænke sig at have et par hundrede huse mere.

Vi skal satse
Men fuld belægning er et tveægget sværd, mener man hos Novasol. 
-Det er jo skønt, at alt er optaget, siger Janne Edvardsen. Det er et tegn på, at folk kan lide at være her, og mange kommer igen år efter år. Men samtidig er det ærgerligt, at se turisterne gå vores næse forbi, fordi vi ikke har plads.
Forretningschef Rikke Fabienke fra Business Lolland-Falster påpeger, at kapacitetsproblemet på hele Lolland-Falster bliver én af de største udfordringer over de kommende år, hvor hovedfokus derfor bliver at skaffe den rette kapacitet med den rette kvalitet på det rette tidspunkt, siger hun.
-Turismen er på den politiske dagsorden, da den er en væsentlig bidragsyder når det kommer til vækst, øget omsætning og flere arbejdspladser til vores landsdel. Det er nu, vi skal opruste yderligere og via en endnu stærkere fælles indsats sikre, at væksten fortsætter og at turismeprodukterne hele tiden udvikles, forbedres og digitaliseres, siger hun.

Mageløse maj
Der er nok at tage fat på, hvis Lolland-Falster ønsker fortsat vækst på turismeområdet.
-Til gengæld er vi overvældede over maj måneds himmelflugt, fortæller Janne Edvardsen fra Novosol.
-Vejret var godt, der var events i området og på stranden og dét trak virkelig mennesker til. Både pinse og Kristi Himmelfart faldt i maj måned, hvilket øger omsætningen udenfor den traditionelle højsæson, og her ligger et væsentligt potentiale for vækst.