Hestehovedet som et af Nakskovs nye trækplastre

En fjord fyldt med surfing og vandsportsaktiviteter. En lokal hovedby, der ikke ligger fjernt derfra. Et erhvervsliv i fuldt flor.

Hestehovedet ved Nakskov er i gang med en gennemgribende områdefornyelse, der skal give området en saltvandsindsprøjtning med liv, vækst og arbejdspladser. Hestehovedet er allerede kendt for sin børnevenlige strand og Danmarks næstlængste badebro, og i de kommende år bliver Hestehovedet blot endnu mere attraktivt.

De lokale virksomheder er derfor med støtte fra Business Lolland-Falster allerede ved at gøre sig klar til at gribe de nye muligheder. En af de virksomheder, der har fået støtte fra Business Lolland-Falster, er Restaurant Fjorden, der ligger ud til Nakskov Fjord og med vue til vand på alle sider. Men for blot få år siden var der helt andet lavvande for restauranten.

”Jeg tog kontakt til Business Lolland-Falster for at få en livline,” husker Elin Hellesøe, der er ejeren af restauranten.

”Business Lolland-Falster lavede et skræddersyet forløb til mig. Det blev virkeligt sat på spidsen, at jeg var nødt til at udvikle virksomheden, hvis ikke jeg skulle afvikle den,” fortæller Elin Hellesøe.

 

Farvel til jyde-logikken

Forretningschefen for Handel og Oplevelser, Thomas Rasmussen, gav derfor Elin Hellesøe et godt råd: Investér dig til vækst.

”Jeg kommer fra Jylland, så det lå ikke lige for, at jeg skulle bruge penge og investere mig til vækst. Men da Thomas foreslog det, lød det som noget, der var helt naturligt at gøre,” forklarer Elin Hellesøe.

Selvom det er en erhvervsmæssig naturlov, at man skal investere for at kunne udvikle, var bankerne dog ikke helt nemme at overbevise. Igen viste det sig at være en fordel at have en sparringspartner ved sin side.

”Med støtte fra Business Lolland-Falster fandt jeg en samarbejdsvillig bank, der kunne se udviklingspotentialet for restauranten. Den fik hurtigt en langt bedre økonomi, og vi gik fra at være en sæsonvirksomhed til at have åbent hele året. Man kunne se afkastet af investeringerne direkte på virksomhedens bundlinje og i arbejdsglæden blandt personalet,” fortæller Elin Hellesøe.

Den hurtige udvikling glædede forretningschefen på Business Lolland-Falster.

”Vi har at gøre med en branche, hvor mange desværre falder i svinget. Som indehaver af en forretning inden for handel og oplevelser er man nødt til hele til hele tiden at investere og være digital i sin kommunikation og markedsføring. Det er ofte de små ting, der sætter prikken over i’et og gør hele forskellen mellem succes og fiasko,” forklarer Thomas Rasmussen.

Det nikker Elin Hellesøe genkendende til.

”Bare dét at få en hjemmeside gjorde en verden til forskel,” bekræfter Elin Hellesøe og understreger, at det har skabt stor værdi, at kunderne kan besøge restauranten online inden deres rigtige besøg.

 

Nyt samarbejde – nyt liv

Hestehovedet, der blev anlagt med en lystbådehavn og en badestrand i 1950’erne, vil i de kommende år gå en gennemgribende fornyelse i møde. Det skal ske for at udvikle området og skabe bedre betingelser for de forretningsdrivende.

”Det er igen den gamle devise om at investere og udvikle frem for at afvikle. Hestehovedet er et unikt og meget smukt sted, og det kan bruges endnu bedre i de kommende år,” forklarer Thomas Rasmussen.

Blandt de nye initiativer er udviklingen af vandsportsaktiviteterne på stranden og ved havnen. Derudover vil det lokale netværk arbejde for, at der kommer bliver skabt en bedre sammenhæng mellem erhvervslivet i Nakskov og Hestehovedet.

”Det giver god mening at tænke Hestehovedet ind i udviklingen af Nakskov. Hestehovedet kan blive en fantastisk attraktion, hvor man kan afholde events, og jeg er ikke i tvivl om, at et styrket samarbejde mellem Hestehovedet og Nakskov by vil kunne skabe nyt liv i området,” afrunder Thomas Rasmussen.

 

Læs mere om Hestehovedet og Restaurant Fjorden hér:

http://www.nakskovfjord.dk/hestehoved.html

https://www.restaurant-fjorden.dk

 

Ønsker du sparring og udvikling af din virksomhed inden for handel og oplevelser, så kontakt forretningschef Thomas Rasmussen på tr@businesslf.dk.


Gå ikke glip af det nye
Tilmeld dig nyhedsbrevet.