”Kunderne skal have en grund til at komme ind i vores butik”

Fem butikker fra Nykøbing og Nakskov har deltaget i et effektivt digitaliseringsforløb, der skal støtte dem på deres vækstrejse med en webshop. Forløbet blev afsluttet i midten af april med en studietur til Malmø, hvor de blev mødt af en overraskende pointe: En webshop er kun en del af fundamentet for en stærk butik.

Turen til Malmø var arrangeret som en del af samarbejdet mellem Business Lolland-Falster, Konsulenthuset Provi og Pricerunner med støtte fra EU-programmet Lean Landing. Målet var at give de lokale butikker inspiration til at styrke deres forretning gennem en webshop. Derfor kom det som en overraskelse for de fleste deltagere, at første oplægsholder netop havde afholdt sig fra at kombinere den fysiske butik med en webshop. Det fortæller Anne-Lise Becker fra Ruzicka.

”I en storby som Malmø giver kundegrundlaget nogle andre muligheder. Alligevel var det inspirerende at høre om en kvinde, der baserede sin virksomhed på arrangementer og formidlede et budskab gennem sin butik,” siger Anne-Lise Becker.

”Det minder lidt om den måde, vi i Ruzicka laver arrangementet ”Torsdagsbobler”, hvor vi skaber et fællesskab blandt kunderne med vores events,” forklarer hun og påpeger, at Ruzickas webshop dog er kommet for at blive.

 

”Det har været et meget givende forløb, og nu skal vi arbejde videre med at udvikle webshoppen. Den er en del af vores fysiske butik. Vi vil samtidig gerne være med til at skabe en levende by. Kunderne skal have en grund til at komme ind i vores butik, og det får de med lækre varer og sjove events. Så en webshop og en fysisk butik er på ingen måde modstridende,” forklarer Anne-Lise Becker.

 

Muligheder på det svenske marked

Derudover var der på turen til Malmø oplæg fra en svensk virksomhed, der fortalte om at have en mindre fabrik som en del af sin butik og kombinationen med deres webshop. Dagen sluttede med et oplæg om det svenske marked, hvor særligt webudvikleren fra Konsulenthuset Provi fik inspiration til, hvordan man bryder isen til det svenske marked.

”Sverige er et større marked for det danske, og dermed er der også mulighed for at få flere kunder. Selvom der umiddelbart ikke er stor forskel på Danmark og Sverige, er der nogle kulturelle og praktiske ting, der skal være styr på, hvis man vil udbrede sin webshop til det svenske marked, f.eks. hvordan man laver en pakkeaftale. Det blev vi klogere på, og nu kan vi rådgive vores kunder bedre om indgangen til det svenske marked og søge nye kontakter på deres vegne,” forklarer Provis webudvikler, Morten Henningsen.

 

Nyt forløb i støbeskeen

Det er første gang, at Business Lolland-Falster afholder et digitaliseringsforløb for detailhandlen. Målet har været at ruste butikkerne til fremtidens marked, hvor efterspørgslen i højere grad skabes i et digitalt univers frem for i den fysiske butik. Og ifølge forretningschef for handel og oplevelser i Business Lolland-Falster, Thomas Rasmussen, har forløbet været en succes.

”De lokale butikker er blevet bevidste om, at internettet ikke er en trussel mod det lokale butiksliv. Internettet er et værktøj, som de skal bruge aktivt på lige fod med anden markedsføring. Og den bedste historie er da, at Ruzicka har oplevet en kunde, der havde set en vare på nettet for derefter at komme ned og købe den i butikken. Det viser, at kunderne gerne vil have en oplevelse ud af købet. Butikkens univers starter på internettet,” forklarer Thomas Rasmussen.

Han påpeger også, at det har været en fordel, at der i forløbet er blevet skabt et stærkt netværk blandt de lokale butikker.

”Det lyder banalt, men det gør altså noget helt særligt at placere medarbejdere fra fem forretninger i en bus tur-retur mellem Nykøbing og Malmø. De bruger tiden på at tale sammen, dele erfaringer og skabe et stærkt netværk, som de kommer til at bruge, når forløbet er slut. I gadebilledet ligner butikkerne konkurrenter, men det er de slet ikke, for de står meget stærkere sammen, kan booste hinanden positivt”, siger Thomas Rasmussen.

Anne-Lise Becker nikker genkendende til den beskrivelse og tilføjer, at forløbet har givet hendes butik nogle muligheder og inspirationskilder, som hun ikke kunne have fået uden Business Lolland-Falster.

Thomas Rasmussen glæder sig til at starte et nyt e-handelsforløb op for lokale virksomheder til august. Han er allerede ved at prikke udvalgte butikker på skulderen, men vil gerne høre fra flere.

”Forløbet er åbent for alle. Det eneste kriterium er, at man har en fysisk butik på Lolland-Falster med en ambition om en webshop. Nu hvor vi har gjort os nogle erfaringer, bliver anden runde af forløbet kun endnu bedre”, afrunder Thomas Rasmussen.

Kunne du tænke dig at høre mere om e-handelsforløbet, så kontakt Thomas Rasmussen på tr@businesslf.dk for yderligere information.

 Kunne du tænke dig at høre mere om mulighederne for internationaliseringsforløb, så kontakt forretningsudvikler Steffen Johnsen på sj@businesslf.dkfor yderligere information.

 Digitaliseringsforløbet er skabt i et samarbejde mellem Konsulenthuset Provi, Pricerunner og Business Lolland-Falster.


Gå ikke glip af det nye
Tilmeld dig nyhedsbrevet.