Lokal virksomhed vinder stor kontrakt på byggeriet af Storstrømsbroen

Det lokale vikar- og rekrutteringsbureau, HumanizeR, har vundet en stor kontrakt på levering af vikar- og arbejdskraft til byggeriet af den nye Storstrømsbro. Byggeriet, der for alvor går i gang i efteråret 2019, vil i vidt omfang blive bygget med lokal og regional arbejdskraft, og den nye byggekontrakt er kun første del af virksomhedens naturlige vokseværk inden for byggebranchen.

I 2022 står landsdelens nye, pulserende trafikåre klar til brug. Den nye Storstrømsbro, der bliver Danmarks tredjestørste bro, forventes at skabe op mod 2.000 nye jobs i byggeperioden, og det vil i høj grad blive dækket af lokal arbejdskraft. Det er visionen for det lokale vikar- og rekrutteringsbureau, HumanizeR, der netop har vundet en stor kontrakt på levering af arbejdskraft til første del af byggeriet.

”Det har været en strategisk beslutning for HumanizeR at gå ind i byggeriet af Storstrømsbroen,” forklarer direktør i HumanizeR, Michael Weibel. Han tilføjer, at virksomheden tidligere har leveret arbejds- og vikarkraft til projekter, men det er HumanizeR´s første store projekt inden for anlægs- og byggebranchen.

”Vi ryster ikke på hånden over den nye aftale, snarere tværtimod. Vi har en fin forretning og mere end 15 års erfaring i branchen, så det er et naturligt skridt for os at byde på denne type af opgaver lige nu. Vores virksomhed kører, og vi vil gerne vokse i et velkonsolideret tempo. Derfor agerer vi som en aktiv medspiller på byggeriet,” fortæller Michael Weibel.

 

Ingen vækstsyge

Humanizer blev startet i 2012 af to partnere, der havde mere end 15 års erfaring i vikar- og rekrutteringsbranchen. De var trætte af branchens vækstsyge, hvor det handlede mere om at skabe en god forretning end om at sikre kvalitet i service og levering af arbejdskraft.

”Nøgleordet for rekruttering og midlertidig arbejdskraft er kvalitet. Som bureau mener jeg, at man er forpligtet til at levere personale, der kan give virksomhederne kvalitet i deres ydelser og produkter. Samtidig står vi som bureau med menneskeliv i hånden. Branchens vækstsyge er derfor en farlig tendens, både for virksomhederne og for arbejdskraften. HumanizeR skulle være en modpol til denne tendens,” siger Michael Weibel.

Derfor er HumanizeR også vokset støt og har i dag fire afdelinger i Danmark. I 2018 åbnede den lokale afdeling i Maribo, fordi Lolland-Falster blev set som et nyt vækstområde. HumanizeR har i dag 23 ansatte og sikrer arbejde til i gennemsnit 300 mand om dagen. Kontoret i Maribo er bemandet med tre ansatte, heraf en handels elev.

”Lolland-Falster er et område i vækst, både generelt og på grund af de store byggerier. Vi lægger meget vægt på at aktivere den lokale arbejdskraft i vores projekter, og på den måde bidrager vi til, at virksomhedernes vækst kommer ud til den lokale befolkning gennem jobmatch,” forklarer Kasper Valbjørn, der er kundekonsulent og projektansvarlig i HumanizeR´s afdeling i Maribo.

 

En aktiv medspiller

HumanizeR´s store kontrakt er indgået med Storstrøm Bridge Joint Venture, et konsortium, der vandt Vejdirektoratet udbud af opgaven i 2017. HumanizeR kommer til at agere som en aktiv medspiller, der udover at levere mandskab også har et tæt samarbejde med de danske myndigheder om at sikre ordnede forhold. Der kommer stor fokus på både sikkerhed, uddannelse og overholdelse af overenskomstmæssige forhold.

I lokalafdelingen ser man også den nye kontrakt som en mulighed for at lære branchen godt at kende, inden der starter endnu et stort byggeprojekt på Lolland-Falster.

”Vi får gjort os nogle gode erfaringer, inden byggeriet af Femern-tunnelen for alvor starter. Og der ligger også gode muligheder for at øge den lokale beskæftigelse gennem HumanizeR´s service,” siger Kasper Valbjørn.

På Business Lolland-Falster glæder man sig over, at et lokalt firma har vundet opgaven for Storstrømsbroen.

”HumanizeR har en god business case og kan være med til at sikre, at det er lokale folk, der bliver aktiveret på det nye byggeri. Samtidig ligger der en god vækstmulighed for firmaet selv. Hvis virksomheden løser sine opgaver på fremragende vis, er det et perfekt springbræt til de kommende Femern-opgaver, der bliver det ultimativt største byggeprojekt i Lolland-Falsters historie,” siger forretningsudvikler på Business Lolland-Falster, Claus Madelung. 

Hvis du har brug for sparring om vækstmuligheder eller information om mulighederne i forbindelse med de kommende anlægsarbejder ved Storstrømmen og Femern, kan du kontakte forretningsudvikler Claus Madelung på cm@businesslf.dk.

 

Om Storstrømsbroen

Vejdirektoratet er ansvarlig for byggeriet af den nye Storstrømsbro, der skal forbinde Sjælland og Falster via Masnedø. Broen bliver ca. fire km lang og konstrueres til biler, toge, cykler og fodgængere. Der vil blive plads til en elektrificeret jernbane i to spor, hvor der kan køre tog med op til 200 km/t, samt en tosporet landevej.

 

Byggeriet blev sat i gang i 2018. Broen forventes at åbne for vejtrafik i 2022 og for togtrafik i 2023.


Gå ikke glip af det nye
Tilmeld dig nyhedsbrevet.