MULD er fuld af fælleskab og forretningsmuligheder

I den store lade på Engestofte Gods langede lokale producenter lækkerier over disken i MULD-område på Madens Folkemøde. Dette fælles initiativ var første gang, at netværket brandede sig i fællesskab, og det styrkede sammenholdet såvel som omsætningen.

 

Sådan lyder vurderingen fra de 25 virksomheder, der deltog, fortæller projektlederen for MULD, Rikke Fabienke.

 

”Der har været stor opbakning til det fælles MULD-område blandt de 25 deltagende virksomheder, og det har givet en øget gnist til MULD-brandet,” siger Rikke Fabienke.

 

På to dage omsatte MULD-området for ca. 250.000 kr., hvilket levede op til de deltagende virksomheders forventninger. Samtidig påpeger 89 pct. af deltagerne i en spørgeskemaundersøgelse, at MULD-brandet skaber mere fokus på Lolland-Falster som fødevaredestination og derigennem nyt netværk og synlighed.

 

”Undersøgelsen og omsætningen på Madens Folkemøde viser, at de deltagende virksomheder får meget ud af den fælles markedsføring. Vi har blandt andet fået lavet en brochure og en MULD-pose, og det fælles branding-materiale gør, at der bliver større opmærksomhed om jordens bedste fødevarer fra Lolland-Falster, ligesom de deltagende virksomheder kommer til at føle sig som en del af et større fællesskab,” forklarer Rikke Fabienke.

 

MULD som motivator

Madens Folkemøde bliver samtidig fremhævet som et anderledes arrangement, fordi det åbner mange døre for de lokale producenter. Det skyldes, at Madens Folkemøde både er et sted, hvor virksomhed møder virksomhed, og hvor virksomheden møder forbrugeren.

 

”I mødet med andre virksomheder får man nye samarbejdspartnere. I det direkte møde med forbrugeren får producenten større forståelse for forbrugerens ønsker og derigennem blod på tanden til at udvikle sin forretning og sine produkter,” fortæller Rikke Fabienke.

 

MULD-brandet blev lanceret i begyndelsen af 2018, og netværket fortsætter aktiviteterne i løbet af efteråret, hvor der igen er stor opbakning til Sydhavsøernes Food Week i uge 42.

 

”Det fælles MULD-brand er klart en styrke for fødevaresektoren, for producenterne og for Lolland-Falster som fødevaredestination, så der er en god grund til at blive en del af MULD,” understreger Rikke Fabienke.

 

MULD er et fødevarenetværk på Lolland-Falster. Netværket står sammen om den fælles fortælling, at Danmarks bedste fødevarer kommer fra Lolland-Falster. Det skyldes særligt den gode muld – og det kan man godt sige uden at tage munden for fuld.

 

Hvis din fødevarevirksomhed og restaurationer kunne tænke sig at være en del af MULD-netværket og drage fordel af de fælles aktiviteter, så kontakt forretningsudvikler Rikke Fabienke på rf@businesslf.dk.


Gå ikke glip af det nye
Tilmeld dig nyhedsbrevet.