Nyt fødevaresamarbejde giver plus på klimakontoen og i økonomien

Mad skal i munden, ikke ud på marken. Så kort kunne historien skrives om den franskejede virksomhed, Sodexo, der står for kantinedriften på MHI Vestas i Nakskov. Selvom portionerne på alle måder er gjort mere bæredygtige, er der dog langt mere kød på selve historien. Den handler nemlig om at bekæmpe madspild ved at etablere nye samarbejder mellem lokale virksomheder og producenter. Den vision kan skabe ny vækst i de lokale landbrug på Lolland-Falster.

 

Madspild er tidens helt store synder i forhold til bæredygtighed. Hver dag bliver der smidt betydelige mængder af mad ud i de danske husholdninger, men det største spild sker, inden maden ligger i danskernes køleskabe og skuffer.

 

”Det er især i processen fra produktion til salget, at mange varer bliver sorteret fra – også selvom de intet fejler udover en krum form eller en stødt plet,” bekræfter Christian Lunner, der er CEO i Sodexo Denmark.

 

Sodexo er en franskejet servicevirksomhed, der påtager sig et bredt udvalg af tjenester, herunder drift af kantiner, facility management og rengøring. Hver dag er omkring 1 pct. af Jordens befolkning i kontakt med en service, der er udført af Sodexo. Det stiller høje krav til virksomheden, der har skruet op for blusset under de bæredygtige principper og arbejder strategisk med UN Global Compact såvel som FN’s 17 verdensmål.

 

”I Sodexos virksomhedsplan Better Tomorrow 2025 har vi sat som mål, at vores virksomhed skal handle mere lokalt for at fremme væksten i lokalsamfundene. I en dansk kontekst giver det rigtig god mening i forhold til eksempelvis kantinedriften i et yderområde,” forklarer Christian Lunner.

 

To bundlinjer

Tidligere på året tog Sodexo derfor kontakt til Business Lolland-Falster for at få gang i et nyt initiativ, hvor kantinedriften på MHI Vestas i Nakskov skulle samarbejde med de lokale landbrug. Henvendelsen støtter godt op om de to lokale kommuners ønsker om et større fokus på mere lokal afsætning af de fødevarer, der produceres på Lolland-Falster. Og forretningsudvikleren på Business Lolland-Falster, Christian Høegh, fik noget at tygge på, for potentialet i forretningsmodellen er stort.

 

”De lokale landmænd får en ny og mere direkte vækstmulighed. Nogle af varerne havde de slet ikke kunnet sælge på grund af en forkert form. Andre varer bliver nu afsat direkte til forbrugeren, som i dette tilfælde er en lokal restauration. Det mindsker madspildet, og det reducerer omkostningerne og ressourcerne ved en længere transport,” vurderer Christian Høegh.

 

Sammen med køkkenchefen på MHI Vestas indgik Sodexo en aftale med flere fødevareproducenter fra Lolland-Falster, blandt andet Tokkerupgård, Lollandsgrisen, Gert Nielsen Kød og Foreningen for fremme af afsætning af vildt. I slutningen af juni startede samarbejdet op, og indtil videre går det efter forventningen.

 

”Det er et succeskriterium for os, at der er en god økonomi i samarbejdet for de lokale producenter, så vi bidrager til en bæredygtig vækst, både på klimakontoen og på den økonomiske bundlinje,” understreger Christian Lunner.

 

Et godt eksempel

Med brugen af lokale råvarer forsøger Sodexo også at være et godt eksempel for husholdningerne. Vanerne, der bliver skabt i kantinen på arbejdet, skal medarbejderne gerne tage med hjem, så de køber flere lokale varer.

 

Også på sammensætningen af måltidet håber Sodexo at give inspiration, der lander på danskernes middagstallerken. Portionsanretningen i MHI Vestas’ kantine gør, at mængden af kød er reduceret i måltidet. Det slår positivt ud på CO2-regnskabet i det enkelte måltid. Til gengæld er kødet af højeste kvalitet.

 

”I det store billede kommer kun 5 pct. af al madspild fra kantinedrift. Det helt store spild sker i husholdningerne, der står for omkring 30 pct. af al madspild. Derfor er det vigtigt for os som virksomhed at påvirke forbrugerne mere generelt og skubbe lidt til vanerne i husholdningerne, for det er dér, der virkelig kan gøres en forskel,” forklarer Christian Lunner.

 

Business Lolland-Falster arbejder på at få flere virksomheder med i samarbejdet og at etablere lignende forretningsmodeller, hvor vejen fra den lokale producent til den lokale forbruger bliver kortere.

 

”Lolland-Falster har noget af Danmarks bedste landbrugsjord, og der er efterspørgsel lokalt efter gode råvarer. Det er dog ikke altid, at de lokale leverandører bliver brugt. I Business Lolland-Falster arbejder vi derfor strategisk med at facilitere samarbejder mellem lokale producenter, leverandører og forbrugere, for hér ligger en gylden og grøn vækstmulighed i de kommende år. Og det tør jeg godt at sige uden at tage munden for fuld,” afrunder Christian Høegh.

 

Business Lolland-Falster arbejder med at skabe strategiske samarbejder mellem lokale producenter og aftagere. Det sker bl.a. gennem fødevarenetværket MULD. Netværket står sammen om den fælles fortælling, at Danmarks bedste fødevarer kommer fra Lolland-Falster. Læs mere om MULD hérog kontakt forretningsudvikler Rikke Fabienke på rf@businesslf.dkfor yderligere information. Hvis jeres landbrugsvirksomhed er interesseret i generel sparring, kan I kontakte forretningsudvikler Christian Høegh på ch@businesslf.dk.

 

Læs mere om Sodexo her.


Gå ikke glip af det nye
Tilmeld dig nyhedsbrevet.