Nyt turismesamarbejde fremviser det unikke Lolland-Falster

Et nyt tiltag skal sætte fokus på Lolland-Falsters autentiske og unikke ø-oplevelser. Det sker i et samarbejde mellem rederiet Færgen, Lolland Kommune, Guldborgsund Kommune, Business Lolland-Falster og Lolland Turistråd samt en række små og mellemstore turismeaktører på Lolland-Falster.

Små steder – store oplevelser
”Mange af turismeaktørerne på Lolland-Falster er små, men har det til fælles, at de gemmer på store oplevelser. Alle de oplevelser, der gør Lolland-Falster værd at rejse efter, vil vi gerne have promoveret i en national sammenhæng. For eksempel gastronomien, råvarerne, kunst, kultur og de mange events, siger Færgens salgs- og marketingchef Lindy Kjøller i en pressemeddelelse fra rederiet.

”Lolland-Falster besidder nogle enormt stærke familieoplevelser, som alle kender, men her er faktisk også mange oplevelser, som passer til et helt andet publikum”, siger turistchef i Lolland Turistråd, Marie Louise Friderichsen.

Det drejer sig bl.a. om par uden små børn, som efterspørger blandt andet gourmetoplevelser, kunst, kultur og natur, og mange af dem kan endda rejse, når de vil, fordi de ikke er afhængige af børn. Derfor handler det om hele året rundt at promovere Lolland-Falsters eksklusive og særlige oplevelser.

Ny madfestival
I den forbindelse fortæller leder af Kultur, Turisme & Bosætning i Guldborgsund Kommune, Lene Krabbesmark, om sine store forventninger til den nye madfestival, Sydhavsøernes Food Week, som finder sted i uge 23 på lokale restauranter samt en række pop up-restauranter på Lolland-Falsters herregårde.

”Madfestivalen og samarbejdet generelt skal gerne øge synligheden og kendskabet til Lolland-Falster og i sidste ende skabe flere overnatninger og mere omsætning til gavn for det lokale erhvervsliv,” siger Lene Krabbesmark.

Fælles markedsføringspulje
Det nye turismesamarbejde på Lolland-Falster er åbent for alle små og mellemstore turismeaktører i lokalområdet. Bidragene til den fælles markedsføringspulje begynder ved 5.000 kroner, og tanken er at promovere de mange oplevelser i samlet flok over for et nationalt publikum.

Hvis du er interesseret i at deltage, så kontakt Rikke Fabienke, forretningschef for Turisme i Business Lolland-Falster.