Samarbejde om markedsføring med hjerterum og husrum

I branchen for markedsføring er det et fasttømret ordsprog, at man skal tænke med hjernen, men tale til hjertet. Det har to lokale virksomheder taget til sig og lavet et strategisk samarbejde, der skal få begge virksomheder til at vokse ved at skabe hjertevarme stemninger for kunderne.

 

I Langgade i Nykøbing ligger Bohemian by Bernadette, en fysisk butik, hvor kunderne kan købe stemningsfuldt inventar til hjemmet. Som mange andre butikker i den lokale detailhandel oplevede butikken en udfordring med at få butikken ud over gadebilledet og ind i kundernes bevidsthed.

”Jeg ville gerne ud over mine butikslokaler, og jeg tænkte, at et samarbejde med en anden virksomhed var den bedste form for markedsføring,” forklarer Dorthe Licht, der er ejer af Bohemian by Bernadette.

Dorthe tog derfor kontakt til sidste års vinder af Business Lolland-Falsters erhvervspris for iværksættere, Louise Holm, der driver indretnings- og konsulentvirksomheden Sales Styling.

”Louise har brug for inventar i sit arbejde, og jeg vil gerne låne mine varer ud for at øge synligheden. Det viser, at vi står inden for hinandens arbejde, lidt som et gensidigt kvalitetsstempel,” forklarer Dorthe.

 

Giv væksten videre

Louise var positiv og åben, da hun fik henvendelsen. Sales Styling indretter boliger til salg, så de bliver mere attraktive for potentielle købere. Louise har altid brug for nyt inventar og var derfor meget glad for at få henvendelsen fra Dorthe. Louise låner inventaret og krediterer Bohemian by Bernadette, der får opmærksomhed på Sales Stylings sociale mediekanaler.

”Jeg er selv iværksætter, og jeg er glad for at kunne give noget tilbage til andre forretninger. Det er et enkelt samarbejde, der ikke kræver de store ressourcer, men som kan skabe en stor værdi for os begge,” siger Louise Holm og glæder sig over, at væksten i hendes egen virksomhed drypper på andre virksomheder.

Glæden finder man også hos forretningschef for Handel og Oplevelser i Business Lolland-Falster, Thomas Rasmussen.

”Det er et godt eksempel på, hvordan to virksomheder kan stå stærkere sammen. De bruger hinandens kunder og netværk og skaber dermed et gensidigt udstillingsvindue for hinandens forretninger,” siger Thomas.

 

En del af en større indsats

Bohemian by Bernadette er også i gang med at udvikle sin markedsføring via andre kanaler. Over foråret har Dorthe deltaget i E-handelsforløbet for detailhandlen, der er skabt i et samarbejde mellem Business Lolland-Falster, Pricerunner og Konsulenthuset Provi. Gennem forløbet har fire lokale detailbutikker fået udviklet deres webshop, så den genererer et større kundegrundlag til den fysiske butik. Og forløbet har levet op til forventningen, forklarer Dorthe.

”Jeg har fået lavet en handlingsplan for min digitale markedsføring, er blevet koblet til Pricerunners database og endelig fået vejledning fra Provi. Det har været en øjenåbner for, hvor langt man kan komme ud, hvis man bare bruger de midler, man har til rådighed,” siger Dorthe.

Succesen i e-handelsforløbet bliver derfor også gentaget efter sommerferien, hvor nye detailbutikker har mulighed for at få udviklet deres webshop.

”Gennem forløbet får man nogle konkrete teknikker til at styre sit varelager og sin handel, inspiration til markedsføring på digitale medier og værktøjer til at måle sin indsats. Men det vigtigste er at få et netværk med andre butikker i samme situation, som man kan spare med. På den måde kan virksomhederne bruge hinanden konstruktivt, ligesom tilfældet er med Dorthes Bohemian by Bernadette og Louises Sales Styling,” siger Thomas.

 

For yderligere information om E-handelsforløbet, kontakt forretningschef Thomas Rasmussen på tr@businesslf.dk.

Læs mere om Bohemian by Bernedette her: https://bybernadette.dk

Læs mere om Sales Styling her: http://www.salesstyling.dk

 


Gå ikke glip af det nye
Tilmeld dig nyhedsbrevet.