Digitalisering og detail skal være som fod i hose

I mange ører rimer digitalisering dårligt på detail.

Konkurrencen fra internethandlen er hård ved den lokale detailhandel og bliver set som den største udfordring for et levende butik- og byliv. Men udfordringer skal vendes til fordele.

Sådan lyder det fra Thomas Rasmussen, der er chef for Handel og Oplevelser i Business Lolland-Falster.

”Det er meget let at tage nej-hatten på og give digitaliseringen skylden for alle dårligdommene i sin forretning. Men man kan også se omvendt på det. Det digitale marked giver muligheder for at nå ud til kunder, som en lille butik i gågaden aldrig ville kunne nå, og dermed for at få en større omsætning. Jeg vælger helt klart at tage ja-brillerne på,” siger Thomas Rasmussen.

Det optimistiske syn på de digitale muligheder får nu Business Lolland-Falster til at udbyde et unikt uddannelsesforløb for detailbutikkerne på Lolland-Falster. Forløbet bliver skræddersyet efter den enkelte butiks udfordringer, behov og ambitioner. Forløbet består af én-til-én-sparringsmøder, der afholdes hos den respektive virksomhed samt netværksmøder og seminarer, der afholdes på CELF.

”Forløbet er en investering for den enkelte virksomhed. Man lægger et mindre deltagergebyr, men herefter investerer man sin tid til at skabe de positive forandringer for sin virksomhed. Det kræver effektivisering og overblik, men når en virksomhed har det, passer digitalisering og detail som fod i hose,” siger Thomas Rasmussen.

 

Et utal af forretningsmuligheder

På internettet er der mulighed for at nå mange flere kunder, blot man har det rigtige overblik over sit varelager, sine processer og gør sig umage med sin markedsføring.

”Der er utallige forretningsmuligheder på det digitale marked. Mange lokale butikker har allerede grebet disse muligheder, og flere butikker eksporterer nu ud af vores landsdel viainternethandlen. Vi skal dog have flere med på den digitale bølge, hvis vores lokale detailhandel for alvor skal drives fremad via digitale løsninger. Derfor starter vi det nye uddannelsesforløb op til efteråret,” forklarer Thomas Rasmussen.

Uddannelsesforløbet, der bliver skræddersyet til den enkelte virksomhed, er en del af det landsdækkende projekt Digital Ledelseskultur. Essensen i forløbet er at tage udgangspunkt i virksomhedernes konkrete problemstillinger, behov og ambitioner.

 

Klar til effektivisering

”Hvis din virksomhed skal have digital succes, skal du have overblik over din forretning. Derfor starter vores forløb med, at en konsulent giver sparring én-til-én om virksomhedens processer. Herefter bygger vi ovenpå med alle de digitale værktøjer til markedsføring, processer og distribution, som skaber en moderne og effektiv butik,” forklarer John Wallin Pedersen, der er uddannelsesleder på Roskilde Handelsskole og partner i projektet.

Han understreger, at virksomhederne skal være omstillingsparate for at få det optimale ud af forløbet.

”Under forløbet er det vigtigt, at virksomhederne er kritiske over for deres forretningsgange. Først når de er effektive, virker den digitale indsats optimalt. Derfor vil der også være nogle kameler at sluge undervejs i forløbet, men når forandringen har fundet sted, vil det afspejle sig positivt på virksomhedernes bundlinje,” forklarer John Wallin Pedersen.

Uddannelsesforløbet afholdes på CELF og varer 10-12 måneder. Under forløbet får hver virksomhed fem møder med en konsulent, der udelukkende fokuserer på den pågældende forretning. Derudover er der fem undervisningsgange og fem workshops, hvor deltagerne får mere viden effektive forretningsgange og digital markedsføring.

”Uddannelsesforløbet er til tilbud, der sigter på fremtiden. Som virksomhed kan der opnås store besparelser, en højere effektivitet og en bedre indtjening, men det kræver naturligvis, at man investerer sin tid i at deltage,” siger Thomas Rasmussen.

Interesserede virksomheder i detailhandlen inviteres til et informationsmøde den 10. september 2019, kl. 8.30-9.30.

”En lokal detailbutik bør ikke spørge sig selv, om den skal deltage. Den bør hellere spørge, om den har råd til at lade være med deltage,” afrunder Thomas Rasmussen.

 

Om Digital Ledelseskultur

Digital Ledelseskultur tilbyder skræddersyede forløb, som tager udgangspunkt i virksomhedens egne konkrete problemstillinger, behov og ambitioner. I samarbejde med Business Lolland-Falster og CELF tilbydes et særligt tilrettelagt forløb til detailhandelen på Lolland-Falster.

Forløbet består af 1:1-sparring hos den respektive virksomhed, netværksmøder og seminarer. Sparringsmøderne finder sted i virksomheden, mens alle seminarer og møder afholdes i lokaler hos CELF. Konsulenterne kommer fra Roskilde Handelsskole og CELF.

Digital Ledelseskultur er et EU-støttet projekt med partnere over hele Danmark, bl.a. DI Handel, Dansk Erhverv og SMV Danmark.

For yderligere oplysninger, kontakt Thomas Rasmussen på tr@businesslf.dk.

Deltag i et målrettet forløb

Kom på forkant med den digitale udvikling

Forløbet tilbyder målrettet forretningsudvikling via digitalisering for dig, der er butiksejer eller nøglemedarbejder. Vi stiller især skarpt på, hvordan online markedsføring kan øge din omsætning i såvel webshop som fysisk butik. Du lærer også, hvordan du bruger sociale medier og søgeordsoptimering til at understøtte din forretning.

Læs mere om forløbet her


Gå ikke glip af det nye
Tilmeld dig nyhedsbrevet.